mandag 29. desember 2008

Kultur- eller skolepolitikk?

FrP har som kjent målsetting om at vi er ett parti, med én politikk, ensartet og gjenkjennelig over hele landet.
i enkelte tilfeller går det ene politikkfeltet over i det andre, som for eksempel når det gjelder skole og kultur. FrPs holdning slår i essens fast at kommunens oppgave er å støtte og legge til rette for frivillige lag og foreningers arbeid når det gjelder kultur.

Kulturskolen
Det er derfor grunnlag for å slå fast, at kommunale musikk- og kulturskoler opererer i direkte konkurranse med frivillige lag og foreninger på en rekke områder, og at en subsidiering av aktiviteten i kulturskolene er en svekkelse av grunnlaget for aktivitet i de frivillige lag og foreninger. Fremfor å ha en omfattende og stor kommunal kulturskole, bør midlene i større grad kanaliseres til frivillige lag og foreninger som driver med det samme, i tråd med FrPs politikk. Der private kan løse jobben like godt eller bedre enn det offentlige, bør de få lov til det.

Den kulturelle skolesekken (DKS)
Målene med den kulturelle skolesekken er å medvirke til at elever i grunnskolen får et profesjonelt kulturtilbud, å legge til rette for at elever i grunnskolen skal få tilgang til, gjøre seg kjent med og få et positivt forhold til kunst- og kulturuttrykk av alle slag samt å medvirke til å utvikle en helhetlig innlemmelse av kunstneriske og kulturelle uttrykk i realiseringen av skolens læringsmål.
Om skolen mener FrP: Den norske skolen bør kvalitetsmessig ligge på topp internasjonalt, og til enhver tid møte kravene det internasjonale samfunnet har til kunnskap. For at Norge skal kunne hevde seg i verdenssamfunnet, må kunnskapskapitalen for den enkelte og for nasjonen samlet, ligge på et høyt internasjonalt nivå. Fremskrittspartiet mener at vi bør ha et nasjonalt utdanningssystem som er blant verdens beste. FrP slår fast at skolen er en arena for kunnskapsformidling, og for å utvikle barn og ungdoms ansvarsfølelse, pliktfølelse, dannelse og selvtillit. Skolen skal være et sted å lære, ikke bare et sted å være.
Spørsmålet vi må stille oss blir derfor: Skal kulturopplevelser foregå i skoletiden, eller i fritiden? Hvis FrP mener at skolens primærfokus skal være kunnskap, kjernefag og folkeskikk, er det da riktig av oss å støtte deltakelse i den kulturelle skolesekken?

Hvor mye tid tar DKS? Dette vil variere fra skole til skole, klasse til klasse og år til år, men kan ligge mellom 1-5 hele skoledager per år. Et normalt skoleår i grunnskolen er på 190 dager. Når vi i tillegg vet at hver skoletime amputeres i begynnelse og slutt av støy og uro, samt at skidager, idrettsdager, sommer – og juleavslutninger, ruskenaksjoner, OD-dager og eventuelle andre ting stjeler undervisningstid, er det grunn til ettertanke.
Hvor kan barn og unge oppleve kunst? Kino, teatre, både lokale amatørteatre og profesjonelle teatre, biblioteker, gallerier, Radio, TV, Internett osv osv. Hvor kan barn og unge delta i kulturen selv? Alle typer frivillige lag og foreninger, idrettslag, teatergrupper, 4H, speider osv, osv.

Hva blir så konklusjonen av dette?
For kommunene/fylkene: Hvis vi mener at kulturopplevelser bør foregå på fritiden, blir det underordnet at staten bidrar med midler til DKS, og DKS bør avvikles lokalt.
Staten: Støtten til DKS bør avvikles.
Skolen bør rendyrkes som en trygg arena for kunnskap, disiplin, og folkeskikk.

2 kommentarer:

  1. Det er rart at St.rep Gjelsvik ikke ser noen som helst kobling mellom kunnskap og kultur. Mye av den kulturen som tilbys andre steder i samfunnet (teatre, gallerier etc), krever en viss kulturell innsikt for at man skal få tilstrekkelig utbytte av den. Det er trist å lese at FRP ønsker at dette skal være opp til hver enkelt å sørge for selv. Man vet at barn på skolen har ulik bakgrunn, og for at vi skal styrke norsk (og annen) kultr, er det viktig at alle får grunnleggende kulturkunnskap gjennom skolen. Er det ikke akkurat FRP som roper høyest om integrering, og fremmedkulturelles motvilije/vanskleigheter for å integrere seg.

    Da er det direkte uansvarlig å fjerne, særlig innvandrerbarns eneste mulighet til å kunne få denne grunnleggende kulturopplæringen som man får gjennom Den Kulturelle Skolesekken.

    Så er det også slik at vi mennesker ikke bare vokser opp for å jobbe, jobbe og jobbe. Det er også noe som heter fritid. Jeg mener det er viktig at skolen er med på å utvikle barna, slik at de selv kan se og lære om sammfunnet rundt seg, også det som ikke går på det rent "faglige". Dette vil være med på å gi folk et innholdsrikt liv når de blir voksene. Alle er ikke like, men alle har godt av å lære,erfare og oppleve, slik at de selv kan trekke slutninger på basis av dette. De som ikke får oppleve kultur i skolen, eller andre steder vil derfor ha mye vanskeligere for å ta del i den kulturelle verdenen senere i livet!

    Jeg synes det er beklagelig at FRP har denne holdningen til kultur, jeg mener at dette viser at FRP ikke øsnker at alle barn skal ha samme rett til å oppleve den stolte kulturarven vi har her i Norge. (Med i senere tid innskudd fra mange andre kulturer også!):P

    SvarSlett
  2. Essensen i mitt innlegg er ikke at barn ikke skal lære om kultur, men hvem sitt ansvar det er og i hvilken form det skal skje. Mitt poeng var at hvis vi mener at skolen skal være en arena for kunnskapsformidling, må vi også følge opp det i praksis. Nemlig ved å rendyrke skolens fokus på kjernefag og kjerneverdier. Da må andre "interessante" temaer få andre arenaer.

    SvarSlett